Veelgestelde vragen

Declareren

  • Hoe kan ik mijn rekeningen declareren?
  • U kunt uw rekening volledig online indienen via Mijn CZ. Scan uw rekeningen in, of maak er een digitale foto van. Bewaar uw originele nota's nog wel 2 jaar, omdat CZ deze ter controle bij u op kan vragen.
  • Ik wil mijn nota's per post opsturen. Kan ik een declaratieformulier downloaden?
  • Ja, dat is mogelijk. U kunt een declaratieformulier downloaden en uitprinten. Dit ingevulde formulier kunt u dan samen met uw nota's naar ons opsturen.
  • Naar welk adres kan ik mijn declaratie opsturen?
  • Als u uw nota's per post naar CZ wilt sturen, dan kunt u deze opsturen naar CZ, Postbus 4226, 5004 JE Tilburg.
  • Bij Mijn zorgkosten zie ik nota's van de huisarts, maar daar ben ik niet geweest. Hoe kan dat?
  • De huisarts ontvangt per ingeschreven patiënt een inschrijftarief. Deze kosten worden per kwartaal gedeclareerd. Ook als u niet bij de huisarts bent geweest. Als u wel bij de huisarts bent geweest, brengt uw huisarts een consulttarief in rekening. Huisartsenzorg valt niet onder uw eigen risico.
  • Ik gebruik de browser Firefox. Klopt het dat ik geen nota’s kan uploaden?
  • Misschien gebruikt u een verouderde versie van Firefox. Met Firefox versie 18 of ouder is het niet mogelijk om online nota’s in te dienen. We raden u aan de laatste versie van Firefox te downloaden.

Inloggen Mijn CZ

  • Hoe kan ik inloggen in Mijn CZ
  • U kunt op 2 manieren inloggen: Bent u verzekerd en 16 jaar of ouder en hebt u een DigiD? Dan kunt u direct inloggen in Mijn CZ via uw DigiD. U kunt ook inloggen met uw relatienummer en een wachtwoord. Hebt u nog geen wachtwoord? Vraag dit dan nu aan.
     
  • Ik krijg de melding dat mijn relatienummer en wachtwoord niet herkend worden. Hoe komt dit?
  • In het wachtwoord wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdletters, kleine letters en vreemde tekens. Zorg er dus voor dat uw Caps Lock en Num Lock goed staan. U kunt het wachtwoord ook eerst in een Word-document zetten en kopiëren. Plak het wachtwoord daarna in het inlogveld. Nadat u bent ingelogd, kunt u een ander wachtwoord kiezen.

    Hebt u na het aanvragen van een nieuw wachtwoord ingelogd met DigiD en uw wachtwoord gewijzigd? Dan kan het zijn dat het wachtwoord dat u per post hebt ontvangen niet meer werkt. Log dan in met het wachtwoord dat u zelf hebt aangemaakt.

    Het kan ook zijn dat u te vaak met een onjuist wachtwoord hebt geprobeerd in te loggen. Uw account wordt dan tijdelijk geblokkeerd. Na uiterlijk een uur kunt u opnieuw inloggen met het juiste wachtwoord. Het is dus niet nodig om direct een nieuw wachtwoord aan te vragen.
     
  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
  • Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen.
     
  • Waarom moet ik een nieuw wachtwoord kiezen?
  • We vragen u om een eigen wachtwoord te kiezen, zodat u deze gemakkelijk kunt onthouden. Let op! Logt u nu in met DigiD maar hebt u vroeger ooit ingelogd met uw CZ-gebruikersnaam en wachtwoord? Dan vragen we u ook éénmalig een nieuw, veiliger wachtwoord op te geven. U kunt daarna natuurlijk gewoon uw DigiD blijven gebruiken.
     
  • Hoe kan ik mijn huidige DigiD uitbreiden naar DigiD met sms?
  • Log in op Mijn DigiD en kies in het keuzescherm voor ‘Extra sms controle aanvragen’. Vul uw gegevens in en volg de stappen. U ontvangt binnen vijf dagen per post een brief met een activeringscode.
     
  • Waarom ontvang ik mijn wachtwoord via de post en niet per e-mail?
  • Mijn CZ bevat medische gegevens. Uit veiligheidsoverwegingen sturen wij het wachtwoord daarom per post. U ontvangt het binnen 5 werkdagen nadat u het hebt aangevraagd.
     
  • Mijn verzekering is beëindigd. Kan ik Mijn CZ nog wel gebruiken?
  • U kunt nog drie jaar na beëindiging van de verzekering inloggen. Bijvoorbeeld om uw verzekeringsgegevens te bekijken, of een nota te declareren.

Beveiligingscodes

  • Waarom is het inloggen veranderd en heb ik nu een beveiligingscode nodig?
  • We hebben uw gegevens nog beter beschermd. Daarom hebt u soms een extra code nodig om bepaalde informatie te bekijken. Wij zijn ook wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net zoals andere organisaties waar u uw medische gegevens kunt bekijken. Daarom is dit ook zo afgesproken in de nieuwe gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland. Wat er voor u verandert, hangt af van uw huidige manier van inloggen. Er zijn 3 verschillende manieren. Hoe logt u nu in op Mijn CZ?
     
    • Optie 1: u logt in met DigiD zonder sms
      Log in met uw DigiD. U krijgt de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Als u dat hebt gedaan, ontvangt u een activatiecode per e-mail of sms. Die vult u in. We raden u aan om na deze stap ook nog de andere optie te activeren, zodat u ook toegang hebt als u bijvoorbeeld uw mobiel of mail even niet bij de hand hebt. Als u de volgende keer op Mijn CZ de extra beveiligde gegevens wilt bekijken, ontvangt u een beveiligingscode op het telefoonnummer of e-mailadres dat u hebt opgegeven. Nadat u de code hebt ingevuld, kunt u uw gegevens bekijken.

    • Optie 2: u logt in met DigiD met sms
      Voor u verandert er niets. U hebt direct toegang tot al uw gegevens. U krijgt de eerste keer na inloggen wel de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. We raden u aan om hier voor e-mail te kiezen, zodat u ook toegang hebt als u bijvoorbeeld uw mobiel waarop u de DigiD-sms ontvangt niet bij de hand hebt.

    • Optie 3: u logt in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord
      Log in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord. U krijgt de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Als u dat hebt gedaan, ontvangt u een activatiecode per e-mail of sms. Die vult u in. We raden u aan om na deze stap ook nog de andere optie te activeren, zodat u ook toegang hebt als u bijvoorbeeld uw mobiel of mail even niet bij de hand hebt.

      Als u de volgende keer op Mijn CZ de extra beveiligde gegevens wilt bekijken, ontvangt u een beveiligingscode op het telefoonnummer of e-mailadres dat u hebt opgegeven. Nadat u de code hebt ingevuld, kunt u uw gegevens bekijken.
  • Ik heb gekozen voor e-mail, maar er wordt telkens om een andere code gevraagd?
  • Werkt uw e-mail via hetzelfde programma als waarmee u Mijn CZ bezoekt (bijv. Internet Explorer)? En krijgt u telkens een andere letter en volgnummer dan waarom gevraagd wordt? Dan opent u waarschijnlijk uw e-mail in hetzelfde tabblad. Daardoor wordt de zojuist verstuurde code echter ongeldig. Dit lost u op door Mijn CZ niet te sluiten, maar open te laten staan tijdens het opzoeken van de code. Daarvoor opent u uw e-mail in een nieuw “tabblad” door bovenaan het venster op het vierkante blokje naast of direct onder https://welkom.cz.nl/ te klikken. Afhankelijk van welk programma u gebruikt ziet dit er ongeveer zo uit:
  • Ik log al met DigiD in, waarom wordt er toch om een code gevraagd?
  • Wij zijn wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net zoals andere organisaties waar u uw medische gegevens kunt bekijken. Als u inlogt bij DigiD kunt u kiezen voor inloggen met een extra controle via SMS. In dat geval worden er geen extra codes gevraagd. Wel vragen wij u de eerste keer te registreren. Dit doen wij omdat wij niet kunnen zien of u altijd met DigiD via SMS inlogt. Hiermee activeert u ook onze extra beveiligingslaag voor uw medische gegevens. Kiest u bij DigiD voor inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan gaat de extra beveiliging via CZ. Hiervoor kunt u zich de eerste keer bij ons registreren. In het vervolg sturen wij u dan een code als u die nodig hebt. U kunt er vervolgens ook voor kiezen om het apparaat waarmee u de pagina bezoekt te vertrouwen, zodat u daarop geen codes meer nodig hebt. Dit blijft in werking, zolang er geen wijzigingen worden aangebracht op uw apparaat.
  • Wat als ik geen gebruik maak van de nieuwe code?
  • Wilt u niet overstappen naar de nieuwe manier van inloggen? Dan kunt u wel in Mijn CZ, maar niet bij al uw gegevens. De extra beveiliging is dan ook nog niet geactiveerd. Voor alles wat vertrouwelijk is, hebt u een extra code nodig. Daar krijgt u een melding van zodra u die gegevens wilt bekijken.
  • Welke code moet ik nu gebruiken?
  • Elke code die wij versturen bestaat uit één letter gevolgd door zes cijfers. Deze letter staat al vooraf ingevuld op het scherm. U hoeft alleen de zes cijfers nog in te vullen. Zorg ervoor dat u altijd de code met dezelfde letter gebruikt als op het scherm staat. Als extra hulpmiddel staat er ook een volgnummer in de sms of e-mail. Het volgnummer staat ook op het scherm.

    Let op! Kiest u voor e-mail en krijgt u telkens een andere letter en volgnummer dan waarom gevraagd wordt? En werkt uw e-mail via hetzelfde programma als waarmee u Mijn CZ bezoekt (bijv. Internet Explorer)? Dan opent u waarschijnlijk uw e-mail in hetzelfde tabblad. Daardoor wordt de zojuist verstuurde code echter ongeldig. Dit lost u op door Mijn CZ niet te sluiten, maar open te laten staan tijdens het opzoeken van de code. Daarvoor opent u uw e-mail in een nieuw “tabblad” door bovenaan het venster op het vierkante blokje naast of direct onder https://welkom.cz.nl/ te klikken. Afhankelijk van welk programma u gebruikt ziet dit er ongeveer zo uit:
  • Hoe vaak en hoe lang blijven beveiligings- en activatiecodes van CZ geldig?
  • U kunt elke code slechts éénmaal gebruiken. Hierna is deze niet meer bruikbaar. Een gebruikte code kunt u dus ook zonder problemen uit uw e-mails of sms-berichten verwijderen. Zowel de activatiecode waarmee u een e-mailadres of telefoonnummer voor het eerst activeert, als de beveiligingscode die u gebruikt om toegang te krijgen tot uw meest privacygevoelige gegevens, zijn maar één keer geldig. De geldigheidsduur van deze codes is 15 minuten. Voert uw de code niet binnen 15 minuten in, dan kunt u een nieuwe code aanvragen.
  • Is het mogelijk dat ik minder vaak een code hoef in te voeren?
  • Ja, als u inlogt met uw relatienummer en wachtwoord of bij DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord (zonder sms), dan kunt u op het scherm waar uw onze code invoert ervoor kiezen het apparaat waarmee u Mijn CZ bezoekt te onthouden. U hoeft vervolgens meestal geen code meer in te voeren, zolang de instellingen op uw apparaat gelijk blijven.
  • Waarom ontvang ik geen activatie- of beveiligingscodes?
    • E-mail
      Registreert u zich voor de eerste keer, controleer dan goed of u uw e-mailadres juist hebt opgegeven. Is het e-mailadres juist en ontvangt u nog steeds geen codes? Dan kan het zijn dat uw e-mailprogramma of webmail niet automatisch of niet snel genoeg uw nieuwe e-mails ophaalt. Dit kunt u eventueel oplossen door uw mail te verversen. U ververst uw mail meestal door op de knop ‘F5’ te drukken op uw toetsenbord (voor Outlook ‘F9’). Als de code nog niet verschijnt, dan kunt u dit na een ongeveer een minuut opnieuw proberen. Mocht u de code nog steeds niet ontvangen, controleert u dan ook uw map met spamberichten.
    • SMS
      Registreert u zich voor de eerste keer, controleer dan goed of u uw telefoonnummer juist hebt opgegeven. Is het telefoonnummer juist en ontvangt u nog steeds geen codes? Controleer of u voldoende mobiel netwerkbereik hebt op uw mobiele telefoon. Mocht dit niet het geval zijn, ga dan naar een plek met voldoende bereik en kijk of u de code daar wel ontvangt. Voer altijd de meest recent ontvangen code in. Mocht dit niet lukken, kies dan voor ‘stuur nog een sms’ en voer vervolgens de meest recent ontvangen code in.
    • Zowel e-mail als sms
      Lukt het na meerdere pogingen nog steeds niet? Dan kunt u proberen om bij het activeren uw vaste nummer in te voeren in het veld “ uw mobiele nummer”. Wij kunnen niet garanderen dat dit werkt, maar afhankelijk van uw telefoonaanbieder ontvangt u de code dan als gesproken tekst. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met onze klantenservice.

      Op het scherm om de code in te voeren kunt u klikken op “Lukt het niet?”. U krijgt dan de mogelijkheid om een nieuwe sms of e-mail te ontvangen. Als u zich voor zowel sms als e-mail hebt geregistreerd, dan kunt u ook eenmalig wisselen. Als u te vaak een onjuiste code hebt ingevoerd, dan wordt de ontvangst van codes voor u tijdelijk uitgeschakeld. U kunt dan het beste uitloggen en het na 15 minuten opnieuw proberen, de ontvangst wordt dan weer ingeschakeld.
  • De activatie- of beveiligingscode die ik heb ontvangen werkt niet. Hoe los ik dit op?
  • U ontvangt altijd een nieuwe code als u gevraagd wordt om deze in te voeren. Een oudere code is nooit geldig (oude codes kunt u direct na gebruik verwijderen). Zorg er altijd voor dat u de meest recent ontvangen code invoert. Mocht u de code niet direct ontvangen, dan kunt u beter even wachten en niet direct op ‘stuur nog een sms / e-mail’ klikken. Mocht u de code na enkele minuten nog niet hebben ontvangen, probeer dan om eenmalig op ‘stuur nog een sms / e-mail’ te klikken en kijk of u de code dan wel ontvangt. Mogelijk duurt dit enkele minuten. Voer dan de meest recent ontvangen code in.

    Let op! Kiest u voor e-mail en krijgt u telkens een andere letter en volgnummer dan waarom gevraagd wordt? En werkt uw e-mail via hetzelfde programma als waarmee u Mijn CZ bezoekt (bijv. Internet Explorer)? Dan opent u waarschijnlijk uw e-mail in hetzelfde tabblad. Daardoor wordt de zojuist verstuurde code echter ongeldig. Dit lost u op door Mijn CZ niet te sluiten, maar open te laten staan tijdens het opzoeken van de code. Daarvoor opent u uw e-mail in een nieuw “tabblad” door bovenaan het venster op het vierkante blokje naast of direct onder https://welkom.cz.nl/ te klikken. Afhankelijk van welk programma u gebruikt ziet dit er ongeveer zo uit:


    Lukt het na meerdere pogingen nog steeds niet? Dan kunt u proberen om bij het activeren uw vaste nummer in te voeren in het veld “Uw mobiele nummer”. Wij kunnen niet garanderen dat dit werkt, maar afhankelijk van uw telefoonaanbieder ontvangt u de code dan als gesproken tekst. Anders kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
  • Ik ontvang (tijdelijk) geen codes. Wat moet ik doen?
  • Op het scherm om de code in te voeren kunt u klikken op “Lukt het niet?”. U krijgt dan de mogelijkheid om een nieuwe sms of e-mail te ontvangen. Als u zich voor zowel sms als e-mail hebt geregistreerd, dan kunt u ook eenmalig wisselen. Als u te vaak een onjuiste code hebt ingevoerd, dan wordt de ontvangst van codes voor u tijdelijk uitgeschakeld. U kunt dan het beste uitloggen en het na 15 minuten opnieuw proberen, de ontvangst wordt dan weer ingeschakeld.
  • Ik heb geen toegang meer tot het e-mailadres of telefoonnummer waarop ik de codes ontvang. Hoe krijg ik weer toegang?
  • Hebt u bij de registratie zowel uw telefoonnummer als uw e-mailadres opgegeven? Kies dan op het scherm waarop u om de code wordt gevraagd voor “Lukt het niet?”. U krijgt daar dan de optie om eenmalig de beveiligingscode op de andere manier te ontvangen. Daarna kunt u in Mijn CZ uw nieuwe telefoonnummer of e-mailadres doorgeven en activeren voor de ontvangst van codes.

    Hebt u alleen uw e-mailadres geactiveerd, of juist alleen uw telefoonnummer? En hebt u ook geen toegang meer tot dat oude e-mailadres of telefoonnummer? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij kunnen de toegang voor u herstellen. Hebt u nog wel toegang tot DigiD met SMS, dan kunt u daarmee ook nog zelf uw toegang herstellen.
  • Ik wil voortaan de codes op mijn telefoon of e-mailadres ontvangen. Hoe wijzig ik dit?
  • In het menu bij Mijn gegevens vindt u aan de rechterkant de optie “Beveiligingscodes: per sms of e-mail”. Hiermee kunt u zelf aangeven of u de codes juist liever per e-mail of liever per telefoon ontvangt.

Betalingen

  • Waar kan ik mijn betalingsgegevens bekijken?
  • U kunt al uw betalingsgegevens bekijken en wijzigen op de pagina Persoonlijke gegevens.
  • Ik heb een ander rekeningnummer. Waar kan ik dit wijzigen?
  • Dit kunt u doorgeven via de pagina Wijzig uw betaalgegevens.
  • Ik heb nota's gedeclareerd. Wanneer worden die aan mij betaald?
  • Meestal ontvangt u binnen 10 werkdagen een bericht over de afhandeling van uw rekeningen. Bekijk de status van uw ingediende nota's.
  • Er is een bedrag van mijn rekening afgeschreven, maar ik weet niet waar dat van is?
  • Waarschijnlijk gaat het om een bedrag dat wij voor u hebben voorgeschoten aan een zorgverlener. Dit was dan van nota's die u niet volledig vergoed krijgt. Wij hebben de nota dan wel volledig betaald aan de zorgverlener. Het bedrag dat wij teveel betaald hebben voor u, moet u dus aan ons terug betalen.
  • Waar kan ik zien hoeveel eigen risico ik heb verbruikt?
  • Bekijk een overzicht van de stand van uw eigen risico.
  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?
  • Als u geen extra vrijwillig eigen risico hebt gekozen is dat mogelijk ja. Meld u aan voor gespreid betalen eigen risico.
  • Op welk rekeningnummer kan ik mijn premie betalen?
  • Wilt u eenmalig zelf een betaling aan ons doen? Ons IBAN-nummer is NL85 INGB 0668 3390 63 en de SWIFT- of BIC-code is INGBNL2A. Als tenaamstelling gebruikt u CZ Zorgverzekeringen.
    We maken u er graag op attent dat het makkelijker is om uw betalingen aan CZ op een andere manier te regelen. U hebt dan nog steeds controle over uw betalingen, maar u loopt niet het risico dat u een verkeerd bedrag aan ons overmaakt. Bijvoorbeeld omdat er een wijziging is in uw verzekering. U kunt kiezen uit deze mogelijkheden:
    Via automatische incasso: Als u het met een afschrijving niet eens bent, kunt u die binnen 56 dagen laten terugboeken door de bank.
    Via acceptgiro: Bent u het niet eens met het bedrag dat daarop is vermeld? Dan kunt u dat altijd met ons bespreken.
  • Wanneer wordt de maandelijkse premie afgeschreven?
  • Betaalt u per automatische incasso, dan wordt uw premie rond de eerste dag van de maand afgeschreven. Als u met acceptgiro's betaalt, dan ontvangt u die een week voorafgaand aan de maand waarvoor u premie moet betalen.
  • Welke bedragen schrijven wij maximaal af via automatische incasso?
  • Dit hangt af van waarvoor wij het bedrag afschrijven. Voor premie en premiecorrectie is het maximale bedrag € 4.500,-. Voor eigen bijdrages en eigen risico schrijven wij maximaal € 1.500,- af via automatische incasso. Bij bedragen meer dan deze ontvangt u van ons een acceptgiro. Kiest u voor een verzekering waar u uw post digitaal krijgt? Dan ontvangt u een accepte-mail met daarin de informatie die nodig is de betaling aan ons over te maken. U kunt dan ook betalen via iDEAL.
  • Er is een bedrag afgeschreven van mijn eigen risico. Wanneer krijg ik hiervan de rekening?
  • U ontvangt binnen 3 maanden een rekening van ons.

Mijn polis

  • Kan ik een kopie van mijn polis ontvangen?
  • U kunt uw polis via uw polisoverzicht bekijken, downloaden en uitprinten.
  • Kunnen mijn gezinsleden bijgeschreven worden op mijn polis?
  • Ja, dat kan. De verzekeringnemer kan alle gezinsleden die bij CZ verzekerd zijn, op zijn polis laten zetten. Hierbij geldt dat alle verzekerden dezelfde soort basisverzekering moeten hebben, op hetzelfde adres moeten zijn ingeschreven en allemaal individueel of bij dezelfde collectiviteit verzekerd moeten zijn.
  • Kan ik een aanvullende verzekering afsluiten?
  • Dat kan tot 1 januari van een nieuw kalenderjaar. Uw nieuwe verzekering gaat dan op 1 januari in. Een uitzondering wordt gemaakt voor kinderen die in de loop van het jaar 18 jaar worden. Ze zijn dan niet meer verzekerd voor tandheelkundige hulp uit de basisverzekering. Om toch voor tandheelkundige hulp verzekerd te zijn, mogen zij aansluitend een aanvullende tandartsverzekering kiezen.
  • Ik kan het polisblad/begeleidende brief bij mijn polis niet inzien. Ik krijg alleen vreemde tekens te zien. Hoe kan ik dat oplossen?
  • Waarschijnlijk maakt u gebruik van Firefox (versie 25). Bij het openen van een PDF in Firefox, maakt Firefox gebruik van een eigen viewer in plaats van van Adobe. Er zijn een aantal manieren om het probleem op te lossen:
    1. Sla het bericht op en open het daarna vanuit Adobe
    2. Pas de instelling binnen Firefox aan zodat het bestand direct met Adobe wordt geopend:
        a. Klik boven in het Firefox-venster op de knop Firefox en selecteer Opties
        b. Selecteer het paneel Toepassingen
        c. Zoek in de lijst naar Portable Document Format (PDF) en klik hierop om dit te selecteren
        d. Klik op het vervolgkeuzemenu in de kolom Actie voor de bovenstaande vermelding en selecteer hier Adobe als PDF-viewer.
    3. Gebruik een andere browser

Kraamzorg

  • Hoe kan ik kraamzorg aanvragen?
  • Via de pagina Kraamzorg aanvragen kunt u dit snel en gemakkelijk regelen. Doe dit het liefst niet later dan de twintigste week van uw zwangerschap. Meldt u zich later aan? Dan loopt u kans dat het kraamcentrum van uw keuze niet beschikbaar is en moet u een ander kraamcentrum kiezen.
  • Hoe vraag ik het kraampakket aan?
  • Bij uw aanmelding voor kraamzorg wordt direct het kraampakket voor u aangevraagd. U ontvangt het kraampakket in de zevende maand van uw zwangerschap.

Ingediende nota's

  • Waar kan ik de nota terugvinden die ik online heb gedeclareerd?
  • Ongeveer een uur nadat u de nota hebt ingediend is deze terug te vinden in Mijn CZ via het Correspondentie archief. Via de pagina Mijn ingediende nota's kunt u zien welke nota's u hebt ingediend en wat de status van de afhandeling is.

Reisverzekering

  • Ik heb een reisverzekering afgesloten via CZ. Kan ik deze ook terugvinden in Mijn CZ?
  • Nee. Omdat de reisverzekering door CZ bij een andere verzekeraar wordt ondergebracht, is informatie over uw reisverzekering niet te bekijken in Mijn CZ.

Toestemming voor zorg

  • Hoe kan ik toestemming voor zorg aanvragen?
  • Voor sommige zorg hebt u vooraf toestemming van CZ nodig. Deze toestemming (akkoordverklaring) kunt u zelf bij CZ aanvragen, of uw arts of specialist kan het voor u aanvragen. Via onze website www.cz.nl vindt u diverse formulieren om zorg aan te vragen.
  • Ik heb een aanvraag ingediend voor toestemming voor zorg. Waar kan ik zien of dit in behandeling is?
  • Bekijk op de pagina Mijn akkoordverklaringen wat de status is van uw ingediende aanvraag.
  • Ik heb een akkoordverklaring voor mijn kind, maar ik kan deze niet zien. Waarom niet?
  • In verband met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kunt u niet alle akkoordverklaringen terugzien in Mijn CZ. Dit geldt voor aanvragen voor verzekerden die op de ingangsdatum van de behandeling 16 jaar of ouder zijn. Akkoordverklaringen voor kinderen die jonger zijn dan 16 jaar kunt u wel zien.
  • Hoe kan ik de akkoordverklaringen van mijn gezinsleden vanaf 16 jaar bekijken?
  • Gezinsleden vanaf 16 jaar kunnen met hun eigen relatienummer en wachtwoord of DigiD inloggen in Mijn CZ. Door zelf in te loggen in Mijn CZ kunnen zij hun akkoordverklaringen bekijken.

Wachtlijstbemiddeling

  • Ik sta op een wachtlijst. Hoe kan ik wachtlijstbemiddeling aanvragen?
  • Als u te maken krijgt met een lange wachttijd in uw ziekenhuis dan kunt u CZ Zorgteam bellen. U kunt uw verzoek ook online indienen. Op de pagina Wachtlijstbemiddeling leest u hoe u dit doet.

Wijzigingen doorgeven

  • Hoe kan ik mijn verzekering wijzigen?
  • Via de pagina Wijzig uw verzekering kunt u uw basisverzekering, aanvullende verzekering of eigen risico wijzigen.
  • Ik wil een gezinslid bijschrijven op mijn polis. Hoe kan ik dit doorgeven?
  • U kunt eenvoudig een gezinslid bijschrijven of geboorte doorgeven via de pagina Bijschrijven op de polis.
  • Een van mijn kinderen wordt binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen?
  • Vanaf 18 jaar is premiebetaling verplicht. Als u de verzekering niet wilt wijzigen, dan hoeft u niets te doen. Wilt u wel iets wijzigen, kies dan een nieuwe verzekering.
  • Ik ga verhuizen. Waar kan ik dit doorgeven?
  • Op de pagina Persoonlijke gegevens kunt u uw adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en betalingsgegevens bekijken. U kunt hier ook uw wijzigingen doorgeven.

Andere vragen

  • Ik kan de berichten (PDF's) in Mijn CZ niet openen. Hoe kan ik dit oplossen?
  • Soms komt het voor dat u een PDF niet kunt openen of bekijken terwijl u toch Adobe Reader hebt geïnstalleerd. Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Op de website van Adobe vindt u mogelijke oplossingen voor dit probleem.
  • Ik ben mijn CZ Zorgpas kwijt. Kan ik een nieuwe aanvragen?
  • Ja dat is mogelijk. Vraag hier een nieuwe Zorgpas aan.