Veelgestelde vragen

Declareren

  • Hoe kan ik mijn rekeningen declareren?
  • U kunt uw rekening volledig online indienen via Mijn CZ. Scan uw rekeningen in, of maak er een digitale foto van. Bewaar uw originele nota's nog wel 2 jaar, omdat CZ deze ter controle bij u op kan vragen.
  • Ik wil mijn nota's per post opsturen. Kan ik een declaratieformulier downloaden?
  • Ja, dat is mogelijk. U kunt een declaratieformulier downloaden en uitprinten. Dit ingevulde formulier kunt u dan samen met uw nota's naar ons opsturen.
  • Naar welk adres kan ik mijn declaratie opsturen?
  • Als u uw nota's per post naar CZ wilt sturen, dan kunt u deze opsturen naar CZ, Postbus 4226, 5004 JE Tilburg.
  • Bij Mijn zorgkosten zie ik nota's van de huisarts, maar daar ben ik niet geweest. Hoe kan dat?
  • De huisarts ontvangt per ingeschreven patiënt een inschrijftarief. Deze kosten worden per kwartaal gedeclareerd. Ook als u niet bij de huisarts bent geweest. Als u wel bij de huisarts bent geweest, brengt uw huisarts een consulttarief in rekening. Huisartsenzorg valt niet onder uw eigen risico.
  • Ik gebruik de browser Firefox. Klopt het dat ik geen nota’s kan uploaden?
  • Misschien gebruikt u een verouderde versie van Firefox. Met Firefox versie 18 of ouder is het niet mogelijk om online nota’s in te dienen. We raden u aan de laatste versie van Firefox te downloaden.

Inloggen Mijn CZ

  • Hoe kan ik inloggen in Mijn CZ?
  • U kunt op 2 manieren inloggen: Bent u verzekerd en 16 jaar of ouder en hebt u een DigiD? Dan kunt u direct inloggen in Mijn CZ via uw DigiD. U kunt ook inloggen met uw relatienummer en een wachtwoord. Hebt u nog geen wachtwoord? Vraag dit dan nu aan.
  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
  • Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen.
  • Ik heb een wachtwoord ontvangen, maar het lukt niet om in te loggen. Hoe komt dit?
  • In het wachtwoord wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdletters, kleine letters en vreemde tekens. Zorg er dus voor dat uw Caps Lock en Num Lock goed staat. U kunt het wachtwoord ook eerst in een Word document zetten en kopiëren. Plak het wachtwoord daarna in het inlogveld. Nadat u bent ingelogd, kunt u een ander wachtwoord kiezen.
  • Waarom moet ik ineens een nieuw wachtwoord kiezen?
  • Vanaf 16 april 2015 vragen we u uw wachtwoord eenmalig te veranderen naar een veiliger wachtwoord. Let op! Logt u nu in met DigiD maar hebt u vroeger ooit ingelogd met uw CZ-gebruikersnaam en wachtwoord? Dan vragen we u toch een nieuw, veiliger wachtwoord op te geven. U kunt daarna natuurlijk gewoon uw DigiD blijven gebruiken.
  • Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen op Mijn CZ?
  • Hebt u na het aanvragen van een nieuw wachtwoord ingelogd met DigiD en uw wachtwoord gewijzigd? Dan kan het zijn dat het wachtwoord dat u per post hebt ontvangen niet meer werkt. Log dan in met het wachtwoord dat u zelf hebt aangemaakt.
  • Ik heb mijn tijdelijke wachtwoord gewijzigd. Waarom kan ik nu niet meer inloggen?
  • Nadat u hebt ingelogd met uw tijdelijke wachtwoord moet u dit wachtwoord wijzigen. Soms treedt hierbij een probleem op. Als u uw wachtwoord hebt gewijzigd en daarna opnieuw inlogt, wordt dit nieuwe wachtwoord niet herkend. U krijgt de melding dat het relatienummer en wachtwoord niet overeenkomen. Hiervoor zijn twee oplossingen:
    1. Nadat u uw wachtwoord wijzigt, komt u automatisch in de ingelogde Mijn CZ omgeving. Als u niet uitlogt of Mijn CZ opnieuw opstart kunt u gebruik maken van Mijn CZ.
    2. Nadat u uw wachtwoord wijzigt, komt u automatisch in de ingelogde Mijn CZ omgeving. U kiest ervoor om uit te loggen of Mijn CZ af te sluiten. Wacht nu maximaal één uur en log daarna opnieuw in. Het nieuwe wachtwoord wordt nu geaccepteerd.
  • Bij het inloggen met Google Chrome krijg ik een foutmelding. Wat kan ik doen?
  • Krijgt u de foutmelding ”Server Error in Application. Runtime Error” dan kunt u dit als volgt oplossen:
    Verwijder uw tijdelijke internetbestanden:
    1. Ga naar instellingen > Geschiedenis > Browsegegevens wissen vanaf eerste gebruik
    2. Sluit uw browser af
    3. Log opnieuw in
  • Hoe kan ik mijn huidige DigiD uitbreiden naar DigiD met sms?
  • Log in op DigiD.nl en kies in het keuzescherm voor ‘Extra sms controle aanvragen’. Vul uw gegevens in en volg de stappen. U ontvangt binnen vijf dagen per post een brief met een activeringscode.
  • Mijn account is geblokkeerd. Moet ik een nieuw wachtwoord aanvragen?
  • Als u drie keer een verkeerde combinatie van relatienummer en wachtwoord hebt ingegeven, dan wordt uit veiligheidsoverwegingen uw account voor een uur geblokkeerd. Na 10 minuten kunt u weer inloggen. U hoeft dus geen nieuw wachtwoord aan te vragen.
  • Waarom ontvang ik mijn wachtwoord via de post en niet per e-mail?
  • Mijn CZ bevat medische gegevens. Uit veiligheidsoverwegingen sturen wij het wachtwoord daarom per post. U ontvangt het binnen 5 werkdagen nadat u het hebt aangevraagd.
  • Mijn verzekering is beëindigd. Kan ik Mijn CZ nog wel gebruiken?
  • U kunt nog drie jaar na beëindiging van de verzekering inloggen. Bijvoorbeeld om uw verzekeringsgegevens te bekijken, of een nota te declareren.

Betalingen

  • Waar kan ik mijn betalingsgegevens bekijken?
  • U kunt al uw betalingsgegevens bekijken en wijzigen op de pagina Persoonlijke gegevens.
  • Ik heb een ander rekeningnummer. Waar kan ik dit wijzigen?
  • Dit kunt u doorgeven via de pagina Wijzig uw betaalgegevens.
  • Ik heb nota's gedeclareerd. Wanneer worden die aan mij betaald?
  • Meestal ontvangt u binnen 10 werkdagen een bericht over de afhandeling van uw rekeningen. Bekijk de status van uw ingediende nota's.
  • Er is een bedrag van mijn rekening afgeschreven, maar ik weet niet waar dat van is?
  • Waarschijnlijk gaat het om een bedrag dat wij voor u hebben voorgeschoten aan een zorgverlener. Dit was dan van nota's die u niet volledig vergoed krijgt. Wij hebben de nota dan wel volledig betaald aan de zorgverlener. Het bedrag dat wij teveel betaald hebben voor u, moet u dus aan ons terug betalen.
  • Waar kan ik zien hoeveel eigen risico ik heb verbruikt?
  • Bekijk een overzicht van de stand van uw eigen risico.
  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?
  • Als u geen extra vrijwillig eigen risico hebt gekozen is dat mogelijk ja. Meld u aan voor gespreid betalen eigen risico.
  • Op welk rekeningnummer kan ik mijn premie betalen?
  • Uit uw vraag blijkt dat u zelf aan de bank opdracht wilt geven om bedragen aan ons over te maken. In de praktijk blijkt dit echter niet altijd even praktisch te zijn. Als er namelijk in uw verzekering wijzigingen optreden die ook een premiewijziging tot gevolg hebben, moet u dat weer zelf aan de bank doorgeven. Dit wordt nogal eens vergeten en dat brengt dan weer veel administratieve rompslomp met zich mee.
    Er zijn handigere manieren om uw betalingen aan CZ te doen en toch controle over uw geld te houden:
    Via automatische incasso: Als u het met een afschrijving niet eens bent, kunt u die binnen 56 dagen laten terugboeken door de bank.
    Via acceptgiro: Als u het met het bedrag dat daarop vermeld is, niet eens bent kunt u altijd eerst met ons bespreken.
    Wilt u eenmalig zelf een betaling aan ons doen, dan is ons rekeningnummer 66.83.39.063. Het IBAN nummer is NL85 INGB 0668 3390 63 en de SWIFT- of BIC code is INGBNL2A.
  • Wanneer wordt de maandelijkse premie afgeschreven?
  • Betaalt u per automatische incasso, dan wordt uw premie rond de eerste dag van de maand afgeschreven. Als u met acceptgiro's betaalt, dan ontvangt u die een week voorafgaand aan de maand waarvoor u premie moet betalen.
  • Welke bedragen schrijven wij maximaal af via automatische incasso?
  • Dit hangt af van waarvoor wij het bedrag afschrijven. Voor premie en premiecorrectie is het maximale bedrag € 4.500,-. Voor eigen bijdrages en eigen risico schrijven wij maximaal € 1.500,- af via automatische incasso. Bij bedragen meer dan deze ontvangt u van ons een acceptgiro. Kiest u voor een verzekering waar u uw post digitaal krijgt? Dan ontvangt u een accepte-mail met daarin de informatie die nodig is de betaling aan ons over te maken. U kunt dan ook betalen via iDEAL.
  • Er is een bedrag afgeschreven van mijn eigen risico. Wanneer krijg ik hiervan de rekening?
  • U ontvangt binnen 3 maanden een rekening van ons.

Mijn polis

  • Kan ik een kopie van mijn polis ontvangen?
  • U kunt uw polis via uw polisoverzicht bekijken, downloaden en uitprinten.
  • Kunnen mijn gezinsleden bijgeschreven worden op mijn polis?
  • Ja, dat kan. De verzekeringnemer kan alle gezinsleden die bij CZ verzekerd zijn, op zijn polis laten zetten. Hierbij geldt dat alle verzekerden dezelfde soort basisverzekering moeten hebben, op hetzelfde adres moeten zijn ingeschreven en allemaal individueel of bij dezelfde collectiviteit verzekerd moeten zijn.
  • Kan ik een aanvullende verzekering afsluiten?
  • Dat kan tot 1 januari van een nieuw kalenderjaar. Uw nieuwe verzekering gaat dan op 1 januari in. Een uitzondering wordt gemaakt voor kinderen die in de loop van het jaar 18 jaar worden. Ze zijn dan niet meer verzekerd voor tandheelkundige hulp uit de basisverzekering. Om toch voor tandheelkundige hulp verzekerd te zijn, mogen zij aansluitend een aanvullende tandartsverzekering kiezen.
  • Ik kan het polisblad/begeleidende brief bij mijn polis niet inzien. Ik krijg alleen vreemde tekens te zien. Hoe kan ik dat oplossen?
  • Waarschijnlijk maakt u gebruik van Firefox (versie 25). Bij het openen van een PDF in Firefox, maakt Firefox gebruik van een eigen viewer in plaats van van Adobe. Er zijn een aantal manieren om het probleem op te lossen:
    1. Sla het bericht op en open het daarna vanuit Adobe
    2. Pas de instelling binnen Firefox aan zodat het bestand direct met Adobe wordt geopend:
        a. Klik boven in het Firefox-venster op de knop Firefox en selecteer Opties
        b. Selecteer het paneel Toepassingen
        c. Zoek in de lijst naar Portable Document Format (PDF) en klik hierop om dit te selecteren
        d. Klik op het vervolgkeuzemenu in de kolom Actie voor de bovenstaande vermelding en selecteer hier Adobe als PDF-viewer.
    3. Gebruik een andere browser

Kraamzorg

  • Hoe kan ik kraamzorg aanvragen?
  • Via de pagina Kraamzorg aanvragen kunt u dit snel en gemakkelijk regelen. Doe dit het liefst niet later dan de twintigste week van uw zwangerschap. Meldt u zich later aan? Dan loopt u kans dat het kraamcentrum van uw keuze niet beschikbaar is en moet u een ander kraamcentrum kiezen.
  • Hoe vraag ik het kraampakket aan?
  • Bij uw aanmelding voor kraamzorg wordt direct het kraampakket voor u aangevraagd. U ontvangt het kraampakket in de zevende maand van uw zwangerschap.

Ingediende nota's

  • Waar kan ik de nota terugvinden die ik online heb gedeclareerd?
  • Ongeveer een uur nadat u de nota hebt ingediend is deze terug te vinden in Mijn CZ via het Correspondentie archief. Via de pagina Mijn ingediende nota's kunt u zien welke nota's u hebt ingediend en wat de status van de afhandeling is.

Reisverzekering

  • Ik heb een reisverzekering afgesloten via CZ. Kan ik deze ook terugvinden in Mijn CZ?
  • Nee. Omdat de reisverzekering door CZ bij een andere verzekeraar wordt ondergebracht, is informatie over uw reisverzekering niet te bekijken in Mijn CZ.

Toestemming voor zorg

  • Hoe kan ik toestemming voor zorg aanvragen?
  • Voor sommige zorg hebt u vooraf toestemming van CZ nodig. Deze toestemming (akkoordverklaring) kunt u zelf bij CZ aanvragen, of uw arts of specialist kan het voor u aanvragen. Via onze website www.cz.nl vindt u diverse formulieren om zorg aan te vragen.
  • Ik heb een aanvraag ingediend voor toestemming voor zorg. Waar kan ik zien of dit in behandeling is?
  • Bekijk op de pagina Mijn akkoordverklaringen wat de status is van uw ingediende aanvraag.
  • Ik heb een akkoordverklaring voor mijn kind, maar ik kan deze niet zien. Waarom niet?
  • In verband met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kunt u niet alle akkoordverklaringen terugzien in Mijn CZ. Dit geldt voor aanvragen voor verzekerden die op de ingangsdatum van de behandeling 16 jaar of ouder zijn. Akkoordverklaringen voor kinderen die jonger zijn dan 16 jaar kunt u wel zien.
  • Hoe kan ik de akkoordverklaringen van mijn gezinsleden vanaf 16 jaar bekijken?
  • Gezinsleden vanaf 16 jaar kunnen met hun eigen relatienummer en wachtwoord of DigiD inloggen in Mijn CZ. Door zelf in te loggen in Mijn CZ kunnen zij hun akkoordverklaringen bekijken.

Wachtlijstbemiddeling

  • Ik sta op een wachtlijst. Hoe kan ik wachtlijstbemiddeling aanvragen?
  • Als u te maken krijgt met een lange wachttijd in uw ziekenhuis dan kunt u CZ Zorgteam bellen. U kunt uw verzoek ook online indienen. Op de pagina Wachtlijstbemiddeling leest u hoe u dit doet.

Wijzigingen doorgeven

  • Hoe kan ik mijn verzekering wijzigen?
  • Via de pagina Wijzig uw verzekering kunt u uw basisverzekering, aanvullende verzekering of eigen risico wijzigen.
  • Ik wil een gezinslid bijschrijven op mijn polis. Hoe kan ik dit doorgeven?
  • U kunt eenvoudig een gezinslid bijschrijven of geboorte doorgeven via de pagina Bijschrijven op de polis.
  • Een van mijn kinderen wordt binnenkort 18 jaar. Wat moet ik regelen?
  • Vanaf 18 jaar is premiebetaling verplicht. Als u de verzekering niet wilt wijzigen, dan hoeft u niets te doen. Wilt u wel iets wijzigen, kies dan een nieuwe verzekering.
  • Ik ga verhuizen. Waar kan ik dit doorgeven?
  • Op de pagina Persoonlijke gegevens kunt u uw adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en betalingsgegevens bekijken. U kunt hier ook uw wijzigingen doorgeven.

Andere vragen

  • Ik kan de berichten (PDF's) in Mijn CZ niet openen. Hoe kan ik dit oplossen?
  • Soms komt het voor dat u een PDF niet kunt openen of bekijken terwijl u toch Adobe Reader hebt geïnstalleerd. Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Op de website van Adobe vindt u mogelijke oplossingen voor dit probleem.
  • Ik ben mijn CZ Zorgpas kwijt. Kan ik een nieuwe aanvragen?
  • Ja dat is mogelijk. Vraag hier een nieuwe Zorgpas aan.


;